top of page
מרכז לקהילה האפריקאית בירושלים

דבר המנהלת -- אַפּרִיל


ב-2 באפריל כולנו חווינו רגע של שמחה, כשראש הממשלה ושר הפנים הכריזו שהגיעו , כפי שהגדיר ראש הממשלה "הסכם אבן דרך", לפתור סוף סוף את בעייתם של 35,000 מבקשי מקלט אריתראים וסודנים בישראל.

ההסכם עם נציב האו"ם למען פליטים (UNHCR) ציין כי בתוך חמש שנים האו"ם יישב מחדש 16,000 פליטים בארצות המערב, שם יוכלו לקבל מעמד חוקי וזכויות מלאות כפליטים. היתר, אשר יישארו בישראל ייושבו בערים ברחבי ישראל, ויקבלו מעמד חוקי שיאפשר להם לעבוד ולחיות חיים נורמליים.

אך האושר שלנו היה קצר טווח שכן למחרת, בשלושה באפריל, שעות ספורות לאחר ההודעה הראשונה, ראש הממשלה הכריז שהוא מבטל את ההסכם!

מה ארע באותן שעות מעטות אינו ברור, הייתה ביקורת רבה מכמה שרים- אך נתניהו בדרך כלל אינו מפחד מהם. נתניהו אמר שההסכם בוטל בשל התנגדות תושבי דרום תל אביב. אך אני מאמינה שמלבד הקבוצה שהובלה על ידי שפי פז הגועלית, רוב תושבי דרום תל אביב ראו את היתרון שבהסכם, אשר כלל השקעת סכומי כסף גדולים בשכונה ופינוי רוב מבקשי המקלט.

הזיג-זג של הממשלה מאוד מטריד את קהילת מבקשי המקלט יחד עם המצב העכשווי. לאחר ביטול ההסכם עם האו"ם והידיעה שאין אף מדינה אפריקאית אשר תקלוט אותם, נתניהו מחפש כעת אחר פתרון אחר. אני מאמינה שלאור העובדה שאין מקום לשלוח אותם, הממשלה תצטרך להציג חוקים דרקוניים אשר יעמידו את הקהילה הפגיעה הזו בסכנה גדולה יותר ואף יקשה יותר על חייהם בישראל.

בנקודה זו חשוב להזכיר לעצמנו שהקהילה הזו מבקשת מקלט בישראל לאחר שנמלטו מארצות הנשלטות על ידי דיקטטורות ברוטאליות ומלחמת אזרחים, אליהן אין באפשרותם לשוב.

האם ישנו פתרון? אני מאמינה שישנו ושעם מעט כבוד לזכויות אדם וקצת ראיית הנולד, הממשלה תוכל למצוא פתרון שיהיה רווחי לכולם.

מספר ארגוני זכויות אדם, כולל א.ס.ף. ורופאים ללא גבולות, פרסמו מסמך המגדיר תוכנית פשוטה ואפקטיבית. הנקודות המרכזיות בה הן:

  • השקעה בדרום תל אביב; תיקון התשתית ואכיפת שירותים סוציאליים, בריאות וחינוך. יצירת סביבה בטוחה המותאמת לצורכי הקהילה.

  • פריסה גיאוגרפית של מבקשי המקלט בכל ישראל.

  • העסקה חוקית- מבקשי המקלט מתקשים למצוא עבודה מחוץ לתל אביב בשל חוסר בהירות מעמדם החוקי. אשרות עבודה חוקיות יפחיתו מדאגת המעסיקים ברחבי ישראל בנוגע להעסקתם, ויעלו את הפזורה שלהם ברחבי הארץ.

  • תמריצים להעסקה בפריפריה ותמיכה ברשויות המקומיות- מנהיגי כלכלת המדינה חוזרים שוב ושוב שיש מחסור בעובדים בתחומים כתעשייה, מסעדות, מלונות, ניקיון, חקלאות ובנייה. הענקת אשרות למבקשי המקלט יחזקו עסקים בפריפריה הזקוקים לידיים עובדות.

  • ביטוח רפואי ושירות רווחה – אספקת ביטוח רפואי למבקשי המקלט והטבות סוציאליות יועילו לקבוצה חסרת אמצעים זו ויוביל לחיזוק אוכלוסיית מבקשי המקלט ושילובם הטוב יותר ובטוח יותר בישראל.

  • בחינה אמתית של בקשות מבקשי המקלט והענקת מעמד פליטים- יש להתיר לכל מבקשי המקלט להגיש בקשות מקלט ויש לבחון אותן באופן כנה, בפרק זמן הגיוני ובהתאם לחוק והסטנדרטים בעולם.

פתרון זה הנו כה פשוט, בנוסף הממשלה יכולה לשוב להסכם המקורי עם האו"ם. האם ראש הממשלה יבחר באחת מהדרכים הללו, אני פוחדת שלא. השתיקה כרגע הנה מבשרת רעות, וביכולתנו רק לחכות עד שהממשלה תגיע להחלטה!

ארכיון - Archive
אחרונים - Latest
מילות מפתח - Tags
RSS Feed
bottom of page