top of page
מרכז לקהילה האפריקאית בירושלים

החזרי מס למבקשי המקלט- סוף סוף!


במשך שנים רבות, מבקשי מקלט רבים שעבדו בישראל היו רשאים להחזר מס שנתי מהממשלה. אך בשל אי הבהירות בחוק המיסוי הם לא יכלו לקבל את כספם בחזרה.

כעת, תודות לשינוי בחוק הישראלי ומאמץ מרוכז של המרכז לקהילה האפריקאית בירושלים קרוב ל-50 מבקשי מקלט בירושלים קיבלו עזרה מהמרכז בבחינת זכאותם להחזרים אלו מהממשלה. וכעת כמה עשרות מהם יזכו להחזרים של עד 20,000 ₪ מרשות המסים.

כחלק מהחוק הישראלי הממשלה גובה מהעובדים במדינה, ולאחר מכן מחזירה חלק מהכסף כהחזר מס בכל שנה. אך עד 2015, לא היה ברור האם מבקשי מקלט זכאים להחזר, כך שהמדינה החזיקה ברווחים שלהם. ואז החוק השתנה. מבקשי מקלט יכלו להתחיל לקבל החזרים כמו כל השאר. בנוסף לכך, אם מילאו את המסמכים בזמן יכלו לקבל את החזרי המס שהיו חייבים להם בין השנים 2011-2015.

אך רבים לא ידעו על החוק, או לחילופין שרשות המס חייבת להם אלפי שקלים. בנוסף, היה מועד סופי להגשה. ההזדמנות לאסוף החזרים ישנים פג שש שנים מתקופת המס, משמעו שדצמבר 2017 היה המועד האחרון בו יכלו לקבל את החזרי 2011.

המרכז לקהילה האפריקאית בירושלים התגייס לפעולה, ותוך מספר חודשים באמצעות פייסבוק, ווטס-אפ ופליירים שהודפסו באנגלית, עברית, טיגרינית, אמהרית וערבית יידעו את אנשי הקהילה האפריקאית בירושלים, שכמו עובדים אחרים, ייתכן ויוכלו לקבל החזרים אלו.

כך שבחודשים האחרונים, החדר המרכזי במרכז התמלא בכל ליל שלישי באנשים שהצטופפו סביב מחשבים ניידים. קבוצת מתנדבים, חלקם סטודנטים מהאוניברסיטה העברית, סייעו למבקשי המקלט לנווט בבירוקרטיית המסים, ובמידה והיו זכאים- למלא מידית את הניירת הנדרשת. כל קבוצה הוקפה בערמות מסמכים פיננסיים וטפסי מס.

תהליך השגת ההחזר יכול להיות מאתגר. "זה מסובך מאוד", אמרה אסתר לוין, סטודנטית למשפטים באוניברסיטה העברית שמובילה את היוזמה. "אני עדיין לומדת כיצד לעשות זאת. אם אינך יודע את השפה וכל הנדרש, זה קשה ביותר לקבל את החזר הכסף, הכסף שרשות המסים חייבת להם".

גם עם ההחזר הזה, לוין הוסיפה, " הם עדיין משלמים מסים רבים יותר מישראלים" שנוטים להיות זכאים ליותר הטבות מס.

התהליך יכול להיות מסובך, אך ההטבות משמעותיות לעובדים ולמשפחותיהם. ההחזר עוד טרם שולם, אך לוין מצפה שיגיע עד כ-20,000 ₪. ולאנשים ששכרם הוא לרוב מתחת לשכר המינימום, אפילו כמה אלפי שקלים יכולים להוות שינוי אדיר.

ארכיון - Archive
אחרונים - Latest
מילות מפתח - Tags
RSS Feed
bottom of page