top of page
מרכז לקהילה האפריקאית בירושלים

דבר המנהלת-נובמבר 2017

​​אני כותבת הפעם בראש לא שקט. שוב ושוב אני שואלת את עצמי כיצד נתמודד במרכז לקהילה האפריקאית בירושלים עם האתגר החדש הניצב בפנינו.

כזכור, בחוק נגד הסתננות קיים תיקון נוסף לפיו החל מהראשון למאי 2017 מעסיקים מחויבים לנכות 20% ממשכורתם של מבקשי מקלט אפריקאים ולהעביר את הסכום לחשבון בנק מיוחד שיפתח על שמו של כל עובד בבנק מזרחי טפחות. אך הכסף מהחשבון יעמוד לרשותם של מבקשי המקלט רק כאשר יעזבו את ישראל.

בנוסף לכך מעסיקים נדרשים להפריש 16% נוספים לחשבון המיוחד, סכום שיחליף את מרכיב הפנסיה, הפיצויים וקרן השתלמות לזכאים לכך.

מה המשמעות של זה? במובן הפשוט ביותר ההסבר פשוט: הקהילה של מבקשי המקלט האפריקאים בישראל, המתקשה ממילא להתמודד עם העול הכלכלי וקשיי פרנסה רבים אחרים תהיה עניה בעשרים אחוזים יותר.! משמעות הדבר היא שהם לא ייהנו מפנסיה או מתשלומי פיצויים.

אנו יודעים שהממשלה רוצה שהם יעזבו. האם הדרך לעשות זאת היא להבטיח שילדיהם יהיו רעבים? אני לא תמימה פוליטית ועדיין מתקשה להבין את האכזריות הזאת. . אנחנו אומרים שוב ושוב שזהו ביתו של העם היהודי, ואם כך היכן הערכים היהודיים? היכן הערכים של צדקה, של דאגה לחלשים?

בישראל חיים כיום רק 40,000 מבקשי מקלטורובם אנשים חזקים, ועובדים חרוצים המבקשים שלווה ויציבות בחייהם. אין להם מקום אחר ללכת אליו, ולמרות שהם חולמים על כך, הם אינם יכולים לחזור למדינה שלהם. האלטרנטיבה שישראל מציעה להם, לחזור לאוגנדה או לרואנדה, אינה פתרון כיוון שהם לא רצויים שם ומכיוון שגם במדינות אלה הם יחיו בלי כל מעמד חוקי.

אני מאמינה שעם מעט חמלה מצד מקבלי ההחלטות, 'בעיית' מבקשי המקלט תוכל להיפתר.

מובן שארגוני זכויות האדם מתנגדים לתיקון הזה ועושים כל שביכולתם כדי לבטל אותו. עמותת קו לעובד, וארגונים שותפים עתרו לבית המשפט העליון וממתינים לפסיקה.

אני מוטרדת מאד גם מההשפעות ההרסניות שיהיו לחוק הזה על הקהילה ובמיוחד על הקבוצות החלשות ביותר בה: החולים, הזקנים, הילדים, אימהות חד הוריות ועוד.

במרכז לקהילה האפריקאית בירושלים אנו משקיעים את מירב המאמצים כדי לסייע לחברי הקהילה. רכזת מיצוי הזכויות שלנו והמתנדבים שעובדים איתה מסייעים לקהילה להבין את החוק החדש ולהסביר להם את הזכויות שלהם, העובדת הסוציאלית שלנו והצוות שלה מבקרים את המשפחות ומספקים תמיכה רגשית ופרקטית. אנחנו מארגנים משלוחי מזון ובמקרה הצורך מספקים סיוע כלכלי מוגבל. אנחנו מחפשים מתנדבים נוספים שיעזרו לנו בפרויקט זה. אם אתם או מקורביכם מחפשים אתגר מעניין ומתגמל, אנא צרו עמנו קשר.

כמו תמיד, אנחנו מסתמכים על חברינו ותומכינו ואנחנו מקווים שתעזרו לנו להקל על הקשיים הגדולים בחייה של הקהילה.

ארכיון - Archive
אחרונים - Latest
מילות מפתח - Tags
RSS Feed
bottom of page