top of page
מרכז לקהילה האפריקאית בירושלים

דבר המנהלת


על פי לוח השנה היהודי תקופה זו של השנה, החודשים אלול – תשרי (ספטמבר-אוקטובר) מוקדשת לחיפוש פנימי, לחשבון נפש ולכפרה. זה הזמן בשנה שיהודים מתבוננים במעשיהם בשנה החולפת. זהו זמן של תכנון תכניות וקבלת החלטה להשתפר בשנה הבאה. על פי המסורת, אנשים מבקשים מבני משפחותיהם וחבריהם סליחה אם פגעו בהם באיזשהו אופן במרוצת השנה החולפת, ובאותה הזדמנות הכול מברכים אחד את השני בשנה טובה, מוצלחת, שנה של בריאות וסיפוק.

אין צורך בהרבה חשבון נפש כדי להכיר בכך שלהנהגה הפוליטית בישראל יש סיבות רבות לבקש מחילה ממבקשי המקלט האפריקאים בישראל. ראשית, על האופן הנורא בו התייחסו אליהם מרגע הגעתם למדינה, ושנית על המידע המוטעה שהזינו בו את הציבור הישראלי בכל הקשור למבקשי מקלט.

"אנו מתמודדים פה עם מסתננים לא חוקיים ולא פליטים", הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בדרום תל אביב בחודש האחרון. זהו המסר שנתניהו, שרים, מעצבי חוק ודעת קהל, רשות ההגירה ומשטרת הגבולות חוזרים ומשננים זה שנים. זהו המסר שהציבור הישראלי שומע שוב ושוב.

מחובתינו לשאול כיצד יכלו השלטונות לדעת מיהו מסתנן ומיהו פליט קודם שבדקו כלל את טענותיהם? כיצד הם יכולים להצהיר שאלפי אריתראים וסודנים הגיעו לכאן רק לשם עבודה ולא נמלטו מארצותיהם מתוך פחד לחייהם?

כמדומני שרוב הציבור הישראלי מבולבל מהטרמינולוגיה; מיהו מסתנן, מיהו מהגר, מיהו מבקש מקלט ומיהו פליט. על מנת לתת לכך מענה פתחתי מילון לבחון את ההגדרות השונות והנה מה שהעליתי בחכתי: מסתנן הוא אדם שבסתר הופך להיות חלק מקבוצה על מנת לאסוף מידע או להשפיע על אופן התנהגות הקבוצה או מחשבותיה.

מהגר הינו אדם העובר ממקום אחד למשנהו, במיוחד למטרת מציאת עבודה או שיפור תנאי חיים. מבקש מקלט הינו אדם שעזב את מולדתו כפליט פוליטי ומחפש מקלט בארץ אחרת. פליט הינו אדם שנכפה עליו לעזוב את מולדתו לשם אם משום שנמלט ממלחמה, נרדף על ידי השלטונות או נמלט בעקבות אסון טבע.

בין 38,000 מחפשי-המקלט האפריקאים אפשר שיש מספר מהגרים או מסתננים. עם זאת אין שום דרך לדעת זאת כל כוד השלטונות נמנמעים מלבדוק את בקשותיהם.

מה שאנו יודעים הוא:

  • באריתריאה פועל אחד ממשטרי הדיקטטורות הקשים ביותר, והיא אחת מהארצות "המייצאות" את מספרי הפליטים הגבוהים ביותר. ברגע שאזרח עוזב את ארצו הוא נחשב לאויב המדינה וייתכן כי יושלך למאסר ויעונה עם שובו.

  • סודן היא רפובליקה דיקטטורית, שבה הנשיא הוא ראש המדינה וראש הממשלה. הוא הואשם בפשעי מלחמה כולל רצח עם. הוא מימן התקפות על קבוצות אתניות שהרסו כפרים, רצחו מאות אלפים ועקרו מיליונים. ישראל היא מדינת אויב של סודן והכניסה לישראל היא פשע המחייב עונש.

  • אתיופיה היא גם דיקטטורה קשה שמתנגדיה הפוליטיים ועיתונאים מוטרדים, מאיומים ומעוכבים. אנשי הביטחון השתמשו בכוח מופרז נגד מפגינים ועשרות אלפים נהרגו.*

  • הקהילה הבינלאומית קיבלה כפליטים אנשים שברחו מארצות אלו וברור לכול כי אינם יכולים לשוב לארצותיהם.

בחברה הישראלית קיים מעט מאוד ידע או הבנה בסוגיות שעל המחפשים מקלט להתמודד איתם או על זכויותיהם כאנשים שנמלטו מרדיפה, ממלחמות אזרחים, מרצח עם ומזוועות אחרות. גברים, נשים וילדים נאבקים מדי יום בזיכרונות הטראומטיים מהם נמלטו ומתמודדים במקביל עם החיים כיום בישראל ללא מעמד או גישה לזכויות אדם בסיסיות.

על כן, בתקופה זו של חרטה וכפרה, אני מאמינה שעל כולנו לבקש מהפליטים האפריקאים שלנו שיימחלו לנו.

* לקוח מאתר האינטרנט של ARDC (המרכז לקידום הפליטים האפריקאים).

ארכיון - Archive
אחרונים - Latest
מילות מפתח - Tags
RSS Feed
bottom of page