top of page
מרכז לקהילה האפריקאית בירושלים

דבר המנהלת


החודש אני רוצה להקדיש את דבריי לסקירה קצרה על המתרחש במרכז הקהילה האפריקאית. המרכז התקדם בצעדים מדהימים בשנה האחרונה, ונהפך למקצועי יותר ובשיפור כל השירותים שלנו לקהילה.

בעוד קהילת מבקשי המקלט בישראל עברה תהפוכות קשות, מרכז הקהילה האפריקאית הצליח להמשיך היותו כוח מייצב בירושלים, להציע לקהילה "מקום בטוח" שם יוכלו לבוא ולמצוא עזרה וגם ללמוד שפות, לפגוש חברים ולהירגע.

מרכז הקהילה האפריקאית נוסד ביולי 2014 במטרה לענות על צורכי חברי קהילת מבקשי המקלט האפריקאים שבירושלים. בסיס הארגון של הקהילה נוסד על ידי קבוצת מבקשי מקלט אפריקאים וישראלים. היא השתלבה עם תכניות מתנדבים שרצו בעיר מאז 2007, כתשובה הומנית למצב מבקשי המקלט בישראל, והתחושה שלא ניתן לעמוד מן הצד בעוד אנשים נמלטים מרצח עם מגיעים לעיר ללא תמיכה או זכויות.

מוערך כי כ-3000 מבקשי מקלט הגיעו מאריתריאה, סודן ואתיופיה והתיישבו בירושלים כיום. בנוסף לאתגרים הכלליים שהיה על מבקשי המקלט להתמודד עמם בארץ, אלו בירושלים עמדו בפני מצב ייחודי של התמודדויות שכן מרבית ממרכזי התמיכה הרלוונטים בישראל פועלים בתל אביב.

מרכז הקהילה האפריקאית הינו ארגון לא ממשלתי (NGO) בירושלים המציע תמיכה הוליסטית למבקשי המקלט. יתרה מכך, רק מרכז זה הינו בעל מרחב פיזי אשר משמש כ"בית חם", מקום להירגע ולחוש ביטחון עבור הקהילה. המרכז מספק יריעה רחבה של שירותים שיענו על הצרכים המגוונים וההכרחיים של קהילת מיעוט זו, אנו רואים עצמנו כמקום העונה על מספר עצום של צרכים ואתגרים.

אנו ארגון על בסיס מתנדבים, הפועל עם כ-1870 מתנדבים מכל הגילאים והרקעים, כולל סטודנטים בהתמחות; סטודנטים לעבודה סוציאלית; סטודנטים למשפטים, פסיכולוגיה והפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים.

עדכונים מהמרכז:

  • במאמצנו להיות מקצועיים יותר אנו מעסיקים מספר בעלי מקצוע נוספים כדי להבטיח קיימות ומצוינות של שירות אנו מציעים את הקהילה. כיום צוות המרכז כולל צוות: בתפקידי בחצי משרה - מפתח משאבים, רכזת מתנדבים, רכזת ילדים ונוער, רכזת זכויות, רכזת מרכז למידה. עובדת סוציאלית בתפקיד של שלושה רבעים ודירקטורית במשרה מלאה.

  • ככל שגדל הצורך בהגשת טפסים של RSD (קביעת סטטוס של מעמד פליטים), גייסה JACC, בסיועם של סטיב ישראל וקול הנשמה, מתנדבים רבים נוספים, כדי לענות על הצורך.

  • בשיתוף עם אגודת קידום החינוך, עיריית ירושלים וקרן ירושלים, פתחנו מרכז למידה, הפועל שלושה ימים בשבוע עם 15 ילדים מכיתות ג 'עד ה'. הילדים מקבלים ארוחה חמה, עזרה בשיעורי בית ובמטלות בית-ספר ושיעורים פרטיים ממדריך מוֹרֶה מיוחד.

  • הקמנו קרן חירום קטנה לסיוע הומניטארי

  • אנו מרחיבים את תכנית הקיץ כדי לכלול חגים אחרים, ועשינו מחנה חמישה ימים בחנוכה

  • המרכז הקהילתי היהודי, בשיתוף עם השירותים החברתיים של עיריית ירושלים וקרן ירושלים, מפעיל תכנית לילדי גן הילדים בכנסיית סנט וינסנט, בה משתתפים רבים מהילדים הצעירים והתינוקות בקהילה. בנוסף, אנו מפעילים סדרת סדנאות להורים, עוזרים להם במעבר לחינוך הציבורי ולמיומנויות ההורות שלהם.

  • JACC מכין "מתיחת פנים" עבור אתר האינטרנט שלנו ואנו מקווים עד אמצע יולי יופעל בצורתו המחודשת.

בנוסף, כמובן, JACC ממשיכה להפעיל את כל התוכניות האחרות שלה; שיעורי אנגלית ועברית, כיתות מחשבים, תכנית חונכות, קבוצות משחק, ותכניות פסיכו-סוציאלי וזכויות סנגור.

עם הצוות הקטן שלנו ומתנדבים מדהימים, אנו מקווים להמשיך לעבוד עם הקהילה הנפלאה הזו, לעזור לה לבנות חוסן ועמידות כדי להתמודד עם כל הקשיים המתמשכים.

אנו אסירי תודה לכל אוהדינו ותומכינו הנאמנים ומצפים לתמיכתכם המתמשכת.

ארכיון - Archive
אחרונים - Latest
מילות מפתח - Tags
RSS Feed
bottom of page