top of page
מרכז לקהילה האפריקאית בירושלים

דבר המנהלת


אני כותבת לכם הפעם עם ראש לא שקט. אני שואלת את עצמי שוב ושוב כיצד נצליח במרכז לקהילה האפריקאית בירושלים להתמודד האתגר החדש שאנחנו ניצבים בפניו:

בחוק נגד הסתננות עבר "בהצלחה" תיקון נוסף לפיו החל מה-1 במאי יחויבו מעסיקים לנכות 20% ממשכורתם של מבקשי מקלט אפריקאים ולהעביר את הסכום לחשבון בנק מיוחד שיפתח על שמו של העובד בבנק מזרחי טפחות. הכסף שיצטבר בחשבון הזה יעמוד לרשות מבקשי המקלט אך ורק כאשר יעזבו את ישראל.

המעסיקים יפרישו 16% נוספים לחשבון זה, שיחליף את מרכיב הפנסיה, פיצויים וקרן השתלמות לזכאים לכך.

מה המשמעות של זה? במובן הפשוט ביותר זה אומר שקהילת מבקשי המקלט האפריקאים בישראל, שכבר עתה מתקשה להתמודד עם העול הכלכלי תהיה עניה ב-20% יותר כשבנוסף לכך הם לא יהנו מפנסיה או מתשלומי פיצויים.

אני יודעת שהממשלה רוצה שהם יעזבו, אבל האם הדרך לעשות זאת היא לתת לילדים שלהם להיות רעבים? אני לא תמימה ועדיין אינני מבינה את האכזריות הזאת. אנחנו אומרים שוב ושוב שזה הוא ביתו של העם היהודי ואם כך היכן הערכים היהודיים? היכן הערכים של צדקה, של דאגה לחלשים? התורה מצווה עלינו לעולם לא לשכוח "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים"., לא נעלם הציווי הזה?

בישראל חיים כיום רק 40,000 מבקשי מקלט, שרובם הם אנשים חזקים, עובדים חרוצים שרק שואפים למצוא שלווה ויציבות בחייהם. אין להם מקום אחר ללכת אליו, ולמרות שהם חולמים על כך, הם אינם יכולים לחזור למדינה שלהם. האלטרנטיבה שישראל מציעה להם, לחזור לאוגנדה או לרואנדה, אינה פתרון כיוון שהם אינם רצויים שם גם במדינות אלה הם חיים בלי סטטוס חוקי. אני מאמינה שעם מעט חמלה מצד מקבלי ההחלטות ניתן יהיה לפתור את 'בעיית' מבקשי המקלט. ארגוני זכויות האדם מתנגדים כמובן לתיקון החוק ועושים כל שביכולתם להביא לביטולו. עמותת קו לעובד יחד עם ארגונים שותפים עתרו לבית המשפט העליון וממתינים לפסיקה.

ובינתיים ההשפעות ההרסניות שיהיו לחוק הזה על הקהילה ובמיוחד על הקבוצות החלשות ביותר בה - החולים, הזקנים, הילדים, אימהות חד הוריות - מטרידות ומדאיגות.

במרכז לקהילה האפריקאית בירושלים אנו משקיעים את מירב המאמצים לסייע לחברי הקהילה. רכזת מיצוי הזכויות שלנו והמתנדבים שעובדים איתה מסייעים לקהילה להבין את החוק החדש ולהסביר למבקשי המקלט את הזכויות שלהם. העובדת הסוציאלית שלנו והצוות שלה מבקרים את המשפחות ומספקים תמיכה רגשית ומעשית. אנחנו מארגנים משלוחי מזון ובמקרה הצורך מספקים סיוע כלכלי מוגבל. ואכן אנחנו מחפשים מתנדבים נוספים שיעזרו לנו בפרויקט זה ואם אתם או מקורביכם מחפשים אתגר מעניין ומתגמל, אנא צרו עמנו קשר.

כמו תמיד, אנחנו מסתמכים על חברינו ותומכינו ואנחנו מקווים שתעזרו לנו להקל על הקשיים הגדולים בחייהם של הקהילה.

ארכיון - Archive
אחרונים - Latest
מילות מפתח - Tags
RSS Feed
bottom of page