top of page
מרכז לקהילה האפריקאית בירושלים

מבט מהשטח


קראו את מה שכותבת עו"ס חן צוברי, רכזת תחום פסיכו-סוציאלי ומיצוי זכויות בעמותה.


אני רוצה לבקש מכם לדמיין לרגע מה זה להיות פליט בישראל.


להיות פליט זה הכורח לברוח מהבית שלך, מהאנשים האהובים שלך, מכל דבר שאי פעם הכרת ולהתחיל מאפס. או במקרה שלנו בהרבה פחות. זה הרבה פעמים קשור ברדיפה, כליאה, אונס, עינויים, מוות של אנשים קרובים, מה לא. זה גם קשור בדרך קשה לא פחות, שכוללת מחנות עבדות ועינויים.


להיות פליט בישראל. זה קודם כל, לא להיות פליט. זה להיות מסתנן, עובד זר, כושי, איום דמוגרפי, איום בטחוני, סרטן. המינוח הרשמי הוא מבקש מקלט. אדם שהגיע בגלל פחד מבוסס לחייו ולחירותו במדינת המוצא המבקש מקלט- מקום בטוח והגנה עד לזמן שיוכל לחזור למדינתו. זה לבקש מקלט ולא לקבל אותו כי רק 0.2% קיבלו מעמד. לשרוד מרגע לרגע, מבלי לדעת מה יקרה איתך מחר, איזו גזירה תוציא הממשלה בקרוב, ולהיות מופתע כל פעם מחדש מכמה יצירתי יכול להיות הרוע.


להיות פליט בישראל זה להיות מייקל (כל השמות בדויים), שעבר בשלושה מחנות עינויים שונים בין הגילאים 13 עד 17 וכנגד כל הסיכויים שרד. היום הוא סובל מפוסט טראומה בעקבות כל מה שעבר ועכשיו מנסים לכלוא במתקן הכליאה חולות- מתקן כביכול פתוח הנמצא שעה וחצי מבאר שבע, שמעדויות שעולות משם מדובר במקום גרוע עוד יותר מכלא, עם פשיטות מזוינות בלילות, ללא חימום, מזון ושירותי בריאות ראויים . להיות פליט בישראל זה להיות ג'רמיי שנפל קורבן לפשע שנאה בו הפילו אותו מחלון בקומה השלישית. המשטרה סגרה את התיק על אף שידוע מי הפוגע ואפילו לא נותנים לו להיכנס לבניין המשטרה. לפחות "התמזל מזלו" והפגיעה נעשתה בעבודה כך שהוא זכאי לעזרה חלקית עם ההוצאות הרפואיות, אבל גם זה אחרי הרבה מאוד טלפונים וליוויים שלנו. להיות פליטה בישראל זה להיות ניצן, אם חד הורית לילד בן 3 שסובל מכאבי שיניים ולא מסוגל לישון, אבל הטיפול הרפואי הנרחב לו הוא זקוק לא נכלל בכיסוי שלו והצעת המחיר הייתה 7,000, פשוט כי לא ניסו מספיק לעזור עד שהגיעה איתה בחורה ישראלית שדרשה פתרונות ופתאום נמצאה מרפאה שיכולה לטפל בו.


אלו הם רק שלושה אנשים שאיתם אנחנו עובדים ממש בימים אלה במוקד מיצוי הזכויות ומערך הליווי הפסיכוסוציאלי בעמותת JACC, או בשמה השני, המרכז לקהילה האפריקאית בירושלים. המוקד שלנו מורכב מ-20 מתנדבים המספקים סיוע לקהילה הירושלמית המונה כ- 2,500 איש בערך. היות וכל שאר ארגוני הסיוע נמצאים בתל אביב, אנחנו מספקים הכל מהכל- סיוע במיצוי זכויות עבודה, הנגשת והשגת טיפול רפואי, סיוע בתהליכי מעמד וחולות, ובגדול כל בעיה שבה יתקלו.


עמותת JACC, הוקמה לפני כשנתיים, ולפני שנה פתחנו את המרכז עצמו. המרכז שלנו הוא תולדה של פעילות ארוכת שנים, עוד מימי הגעת הפליטים הראשונים ב2007 לעיר, והוקם על ידי שיתוף פעולה בין פעילים ישראלים ופעילים אריתראים. ללא סיוע מכל גורם ממסדי ותחת סכנת סגירה תמידית הפך המרכז שלנו למרכז שוקק חיים בו מוקד מיצוי הזכויות בו אני לוקחת חלק הוא פרויקט אחד מתוך סך הפרויקטים המכילים יותר מ-120 מתנדבים המגיעים למאות רבות של חברי הקהילה בעיר. החל בעשרות השיעורים שאנו מקיימים בשבוע , דרך החונכויות האישיות לילדי הקהילה שלא זכאים לאף שירות שאינו החינוך הבסיסי ביותר, וכלה באירועים קהילתיים שאנו מקיימים שמאפשרים לחברי הקהילה להניח בצד, ולו לרגע את הצרות וההישרדות ושנייה אחת להיות ביחד, ולשמוח, ולהיות חלק מקהילה.


בתוך מציאות כאוטית שכזו, מצליח המרכז לייצר מערכת תומכת והוליסטית, הרואה את אנשים הפוקדים אותו כאינדיבידואלים. שמצד אחד מלווה אותם במיצוי זכויותיהם ועוזרת עם בעיות ומצוקות יומיומיות, ומצד שני בונה איתם את עתידם ואת חלומותיהם על מחר טוב יותר, שפוי יותר. אחרי כל הטראומות שבדרך והמציאות הטראומטית היומיומית בארץ, בניית מצע לתמיכה, יצירת קשרים אישיים, וחיזוק הקהילה הם הדרכים הטובות ביותר לחזק את החוסן האישי של כל אחד בהתמודדותו שלו.


אם ברצונכם לעזור לנו להמשיך לפעול, אתם יכולים לעזור בתרומה או התנדבות.


אם אתם מכירים מבקש מקלט ירושלמי אשר זקוק לעזרה, נשמח אם תצרו איתנו קשר!


ארכיון - Archive
אחרונים - Latest
מילות מפתח - Tags
RSS Feed
bottom of page