top of page
מרכז לקהילה האפריקאית בירושלים

בקשות מקלט – פנינו לאן

קצת על פרויקט מילוי בקשות המקלט החדש שלנו בירושלים

"הבשורה עוברת מפה לאוזן ואנחנו שמחים לראות שהקהילה רואה שאנחנו כאן לעזרתה"

לפני כחודש, פתחנו פרויקט חדש במרכז לקהילה האפריקאית בירושלים - פרויקט סיוע במילוי בקשות מקלט הנותן מענה לפליטים ומבקשי מקלט המתגוררים בירושלים. הפרויקט החל לצבור תאוצה וכיום אנו יודעים על לפחות 70 מבקשי מקלט הממתינים לסיוע בנושא.


שני בר-טוביה, דוקטורנטית ביחסים-בינלאומיים, היא רכזת התוכנית המפעילה את הכשרות המתנדבים ומקשרת בינם לבין מבקשי המקלט. "שמחתי לראות שהצלחנו להגיע למבקשי סיוע רבים", מסבירה שני, "התוכנית צברה תאוצה אפילו מבלי שפרסמו אותה בערוצי המדיה השונים, הבשורה עוברת מפה לאוזן ואנחנו שמחים לראות שהקהילה רואה שאנחנו כאן לעזרתה. אך כמו כל פרויקט אחר, תמיד יש צורך בעוד מתנדבים שיוכלו לעזור".


אז איפה ישראל עומדת היום בנושא בקשות המקלט?

לפני כמעט עשור, כשהחלו להגיע לישראל פליטים ומבקשי מקלט מיבשת אפריקה, המדינה נתנה להם הגנה קבוצתית בנוסף לאישור שהייה זמני שיש לחדשו כל שלושה חודשים. לפני כשנה ומספר חודשים, החליטה מדינת ישראל לשנות את מדיניותה בהתמודדות עם אוכלוסיית הפליטים האפריקאים. עם הקמת מתקן 'חולות', החלה ישראל לכלוא פליטים המצופים לעזוב מרצונם את מדינת ישראל. בו בזמן אמורה מדינת ישראל לאפשר לאותם פליטים להגיש בקשות מקלט על מנת לבחון את מעמדם, אך למעשה האפשרויות להגשת הבקשות אינן תמיד נגישות. 'המוקד לפליטים ומהגרים' פרסם דוח אשתקד המצביע על כשלים רבים במערכת בחינת בקשות המקלט בישראל. ניתן לראות בדוח כי שיעור ההכרה באזרחי סודאן ואריתריאה בישראל אינה משתווה לשיעור ההכרה ביתר העולם המערבי. על פי הדוח, שיעור ההכרה במבקשי מקלט מאריתריאה וסודאן במדינות המערב נע בין 70% ל-80%, בעוד שבישראל שיעור ההכרה עומד על כ-0.19%. בין השנים 2011 ו-2013, לא יותר משני אזרחים אריתריאים הוכרו כפליטים בישראל ולא הוכר אף אזרח סודאני אחד (א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל).


הליך בקשת המקלט הוא ארוך ומסובך ומתנהל ברובו לא בשפת אימם של הפליטים (אלא, בעברית ובאנגלית). בהתאם לכך ולאור מדיניות הגירוש החדשה, נולד גל חדש של אנשים המבקשים סיוע במילוי בקשות המקלט. מתוך צורך זה פתחנו לפני כחודש פרויקט סיוע במילוי בקשות מקלט בירושלים הנשען כולו על מתנדבים ישראלים ואפריקאים. כרגע פעילים במסגרת הפרויקט כעשרה מתנדבים (ברובם סטודנטים) העוברים הכשרה של שלושה שלבים: הדרכה על הליך בקשת המקלט; הדרכה על המוצא והתרבות של מבקשי המקלט; והכשרה מעשית במילוי הטפסים.


אתם יותר ממוזמנים לפנות אלינו במידה ואתם מעוניינים להצטרף לפרויקט החדש הדורש מתנדבים חדשים כל הזמן. מלאו את טופס ההצטרפות ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.

ארכיון - Archive
אחרונים - Latest
מילות מפתח - Tags
RSS Feed
bottom of page